رئیس‌جمهور در جمع مردم چابهار:

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در ورزشگاه شهید کلانتری چابهار در جمع پرشور مردم، در دومین روز از سفر با سیستان و بلوچستان گفت:‌ افتخار این دولت این است که در اولین سفر در سال 1393 چهره شما مردان و زنان با ایمان و قهرمان و دلاور این سرزمین را زیارت کرد. 

وی ادامه داد: دولت نسبت به استان مرزی و استراتژیک سیستان و بلوچستان به عنوان قلب ارتباط دهنده ایران با دنیای شرق و شمال ایران و به عنوان مرکزی که مناطق مختلف شرقی و شمالی و حتی جنوبی این منطقه که این بندر مهم یعنی چابهار متصل خواهد کرد، می‌بیند. 


**اولین قدم توسعه ایجاد محیط امن در یک منطقه است

رئیس جمهور افزود: توسعه در یک استان و یا منطقه تنها به مفهوم ایجاد یک کارخانه، مجتمع و یا یک بندر و امکانات اقتصادی صرف نیست بلکه توسعه لوازمی دارد و باید آن را همه جانبه نگریست چرا که در غیر اینصورت تعالی و سعادت معنوی را شاهد نخواهیم بود. 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی تصریح کرد: اولین قدم توسعه ایجاد محیط امن در یک منطقه است و در این راستا اراده مصصم تمامی اقشار اعم از زن و مرد بلوچ و سیستانی شیعه و سنی کاملا مشاهده می‌شود. 

وی اضافه کرد: شما مردم اگر مصصم به ایجاد توسعه پایدار در این استان باشید، بی‌تردید موفق خواهید بود همان‌طور که دولت و نیروهای مصلح اعم از سپاه و ارتش، نیروهای نظامی و بسیج در کنار شما مردم امنیت این سرزمین را مستحکم و پایدار خواهند کرد.

** دولت و همه مسئولین کمک خواهند کرد تا توسعه فرهنگی در سیستان و بلوچستان روز به روز بیشتر و بیشتر شود
 
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی بیان کرد: در کنار امنیت ایجاد رابطه تعاون و همکاری و آنچه که ما امروز به عنوان ایثار و تعاون و همبستگی و محبت در این استان شاهد آن هستیم در کنار امنیت و اراده برای همکاری و تعاون و فرهنگ و توسعه فرهنگی که ما امروز در این استان شاهد آن هستیم و دولت و همه مسئولین کمک خواهند کرد تا این توسعه فرهنگی روز به روز بیشتر و بیشتر شود. 

رئیس جمهور اظهار داشت: این استان یک استان مرزی است  که از جنوب با کشورهای مسلمان حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، در شرق پاکستان و افغانستان و در شمال کشورهای آسیای میانه که انشاءالله از طریق راه آهن این استان را به مناطق شمالی متصل خواهیم کرد. 

** ما قدم اول را برای ارتباط خوب با همسایگانمان و ارتباط متعادل و مناسب با جهان برداشته‌ایم

وی ادامه داد: اراده این دولت و تصمیم این دولت رابطه بسیار مناسب با همسایگان و با همه کشورهایی است که به حقوق ملت ایران و منافع ملی‌مان و به جایگاه بلند ایران و ایرانی احترام می‌گذارند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی افزود: ما قدم اول را برای ارتباط خوب با همسایگانمان و ارتباط متعادل و مناسب با جهان برداشته‌ایم به طوری که امروز شرایط ما نسبت به رابطه با جهان با دیروز بسیار متفاوت است. 

رئیس جمهور تصریح کرد: در کنار حفظ عزت و سربلندی ایران ما می‌خواهیم با همه کشورهای منطقه و همه کشورهای جهان که قصد خصومت با کشورمان را ندارند، ارتباط خوب و دوستانه‌ای داشته باشیم. 

** در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی به توسعه و رفاه مطلوب دست یابد

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی تأکید کرد: در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی و یا در سایه انزوا  به توسعه مطلوب و رفاه مطلوب ملت خود دست یابد. 

وی ادامه داد: چابهار نقطه اتصال جمهوری اسلامی ایران با آبهای آزاد دریای عمان و حتی ساحلی است که این کشور را به اقیانوس متصل می‌کند بنابراین ما برای توسعه این شهرستان مهم و کل استان قدم‌های لازم را انشاءالله برخواهیم داشت. 

رئیس جمهور افزود: بی‌تردید باید چابهار مرکز صنعتی در کنار آنچه که باید مرکز تجاری نیز باشد و برای اینکه این منطقه یک منطقه صنعتی شود ناچار باید گاز به این منطقه متصل شود که طبق برنامه دولت و تدبیر و امید در سال 93 و94 انشاءالله با تلاش‌هایی که انجام خواهد گرفت از ایران شهر گاز به چابهار متصل خواهد شد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی اضافه کرد: به محض اینکه شرایط گازرسانی به منطقه چابهار محیا شود این مکان مرکز صنعتی هم برای پتروشیمی، فولاد، صنایع معدنی دیگر آماده خواهد شد. 

** پیش‌بینی بودجه لازم برای اکتشاف معادن منطقه‌ شرق استان سیستان و بلوچستان

وی بیان کرد: امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن منطقه‌ شرق استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده است و انشاءالله با کشف معادن ذی قیمتی که در این استان پیش‌بینی می‌کنیم شاهد توسعه بسیار مناسب در سراسر این استان خواهیم بود. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در زمینه سایر نیازمندی‌های این استان در سال 93 و 94 قدم‌های جدی برخواهیم داشت گفت: اولا مسئله آب به عنوان یک معضل در سراسر کشور به ویژه در منطقه سیستان و بلوچستان مطرح است.

وی افزود: ما هم برای اینکه آب‌هایی که به عنوان آب‌های مرزی باید وارد کشور شود اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را انجام خواهیم داد برای استفاده از آب هیرمند و حق آب‌ه‌هایی که دریاچه هامون و برای این استان از لحاظ حقوقی و از لحاظ قانونی برای این استان مقرر شده است دنبال خواهیم کرد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تأکید بر اینکه آب‌هایی که به دریای عمان می‌ریزد و سدهایی که پیش‌بینی شده است را در یک برنامه پنج ساله انجام خواهیم داد تصریح کرد: این برنامه را که شروعش در همین سال 93 است آغاز خواهیم کرد، من جمله برای گنجایش بیشتر سدّ پیشین و برای اینکه آب‌های سد موجود به مناطق مختلف منتقل شود. 

** توجه دولت به توسعه و اصلاحات جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور با اشاره به اینکه قدم‌های خوبی برای مناطق ساحلی که مکران نامیده می‌شود برداشته شده است، اظهار داشت: از منطقه جاسک تا کنارک و چابهار قدم‌هایی برداشته شده و حالا باید از لحاظ جاده‌ای نیز قدم‌ها برداشته شود مسیر چابهار تا جاسک در سال 93 و 94 طبق بودجه پیش خواهیم رفت و اصلاحات جاده‌ای و توسعه جاده‌ای انجام خواهیم داد. 

وی با تأکید بر اینکه هم از لحاظ راه آهن زیرا این راه آ‌هن از طرف چابهار آغاز شده و مسئله راه آهن را تصریح خواهیم کرد افزود: راه آهن می‌تواند منطقه جنوب این استان را به منطقه شمال این استان متصل کند و همین که این راه آهن با اتصال به راه آهن سراسری و اتصالش به کشورهای شرق افغانستان و شمالی شاهد یک تحول بزرگ در کل منطقه خواهیم بود.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی افزود: هم جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و چین و هم آسیای مرکزی همه این‌ها در فکر و برنامه برای اتصال راه آهن از بندر چابهار تا کشورهای آسیای مرکزی و قرقیزستان و چین متصل خواهد شد انشاءالله.

**ضرورت حل معضل بیکاری و اشتغال در سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما برای اینکه کشورمان بتواند با مشکلات متعدد اقتصادی مقابله کند باید معضلات اشتغال در این کشور حل شود گفت: باید در همه زمینه‌های مختلف زمینه اشتغال پایدار را آماده کنیم و برای این کار باید شغلی را که بتواند مولد از لحاظ اقتصادی باشد دانش‌بنیان باشد، صادراتی باشد هم آنکه در اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی پیش‌بینی شده انشاءالله در همه زمینه‌ها قدم‌های لازم را برخواهیم داشت. 

وی معضل بیکاری را یک معضل مهم از جمله در استان سیستان و بلوچستان دانست و اظهار داشت: در این استان اولا توسعه کشاورزی مد نظرمان است و در این زمینه بهره‌ور کردن آبهایی که موجود و همین مقدار آب کمی که در استان موجود استفاده بهینه از آن نمی‌شود به دلیل گرمای هوا و تبخیر این آب مقدار زیادی از آن از بین رفته و به مزارع نمی‌رسد و کار بزرگی که انجام خواهد شد برنامه آبیاری تحت فشار در کل استان و همچنین آبیاری از طریق بهره‌وری کامل از طریق لوله در شمال استان مدنظر خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با اشاره به اینکه 46 هزار هکتار زمین انشاءالله برای بهره‌وری آب مدنظرمان است انشاءالله در سال 93 و94 این برنامه محقق خواهد شد تصریح کرد: ما برای مسئله گاز برای بهره‌وری آب، معادن، ایجاد پتروشیمی در ایران شهر و چابهار و برای تثبیت شن‌های روان در این استان و اقدامات زیست محیطی برنامه‌های خوبی داریم که اعلام شده و امروز در شورای اداری استان اعلام خواهد شد و به سمع شما خواهد رسید. 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مجموعا برای شهرستان‌های مختلف این استان 88 برنامه در سال 93 و شش ماه اول 94 مدنظر قرار گرفته که در شورای اداری استان امروز اعلام خواهد شد افزود: برای رفاه مردم عزیز این استان از جمله منطقه چابهار اقدامات جدی انجام خواهیم داد و شما در سال 93 و94 شاهد تحول در بخش‌های مختلف خواهید بود از جمله: توسعه گردشگری مخصوصا درمنطقه چابهار.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه گردشگری نیاز سرمایه‌گذاری داریم بیان داشت: برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زمینه را آماده می‌کنیم، دیشب در جلسه‌ای که در زاهدان با حضور کارآفرینان از کشورهای مختلف، ایرانیان و مخصوصا مردم خوب استان سیستان و بلوچستان که از کشورهای مختلف و ده  کشور آمده بودند و اجتماع کرده بودند دولت با‌ آنها مذاکره بسیار خوبی داشته و زمینه را برای سرمایه‌گذاری در کل این استان مهیا خواهیم کرد و یادمان باشد مرزهای ما باید وجب به وجبش برای ما تبدیل به فرصت شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی با اشاره به اینکه به کمک  شما مردم به جای اینکه در مرزهای این استان شاهد قاچاق کالا و مواد مخدر باشیم شاهد تجارت و توسعه اقتصادی در سراسر مرزهای شرقی و جنوبی این استان شاهد خواهیم بود افزود: استانی که 1200 کیلومتر مرز زمینی وحدود 300 کیلومتر مرز دریایی دارد یعنی آمادگی، ظرفیت و پتانسیل لازم برای توسعه این استان و حتی برای کشور و توسعه ملی خواهد داشت. 

**یک فرودگاه بین‌المللی توسعه سیستان و بلوچستان را تضمین می‌کند

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه از لحاظ این که یک فرودگاه بین‌المللی می‌تواند توسعه این استان را تضمین کند، اظهار داشت: در کنارک فرودگاهی که امروز هست به صورت نظامی با مذاکراتی که دولت آغاز کرده آن را تبدیل به یک فرودگاه مشترک بین‌المللی خواهیم شد و این یک پایه اساسی و اصلی برای توسعه این منطقه خواهد بود انشاءالله. 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در پایان خاطر نشان کرد: ما به حول و قوه الهی همه دست به دست خواهیم داد دولت در خدمت شما خواهد بود و انشاءالله در ماه‌های آینده شاهد آغاز توسعه بیشتر در سراسر کشور و این استان عزیز برای مردم خون‌گرم این استان خواهیم بود. 

 

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:روحانی ، سیستان ، بلوچستان ، چابهار ، بیکاری ، فرودگاه ، بین المللی ، توسعه ، صنعتی ، گازرسانی ، فرهنگ, | 18:25 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |